De top 10 dont's bij drukwerk

Ga je beginnen met een marketingcampagne? Dan mag je drukwerk niet vergeten! Drukwerk is een perfecte manier om relatief goedkoop veel mensen te bereiken. Door veel mensen te bereiken krijg je meer naamsbekendheid en heb je een grotere kans om je product of dienst te verkopen. Maar pas op! Zonder dat je het door hebt, kan het goed zijn dat er toch foutjes in het drukwerk sluipen. Dit wil je natuurlijk voorkomen. In dit blog laten we je 10 van de fouten zien die wij vaak terugzien. Lees je mee?

10 donts intro

Don’t 1: Geen duidelijke boodschap

Bij het verspreiden van drukwerk, heb je een boodschap voor de ontvanger die je wilt delen / communiceren. Deze boodschap is voor jou natuurlijk duidelijk maar geldt dat ook voor de ontvanger? Lees het daarom altijd voor de zekerheid vanuit het opzicht van de ontvanger. Lees je duidelijk de bedoelde boodschap? Of haal je er het verkeerd uit? Hierdoor kan voorkomen worden dat het verkeerd begrepen wordt of helemaal vergeten wordt en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Om er zeker van te zijn, is het altijd goed om het te laten lezen door iemand anders. Dit zorgt ervoor dat je zeker weet dat het goed gaat.

Don’t 2: Het verkeerde product bij je boodschap

Als je een product of boodschap wil laten zien aan de wereld, kan het zijn dat je een heel plan in je hoofd hebt. Je wilt het doen met een mooie grote poster of een roll up banner. Naarmate je bezig bent kom je er alleen achter dat je moeite hebt om de grote formaten nuttig te gebruiken. In zo'n geval kun je misschien beter kijken naar meer compactere producten zoals een flyer of een brochure. Dit is drukwerk wat net zo goed werkt en minder ruimte nodig heeft om je boodschap over te brengen. Andersom kan het ook zijn dat je een flyers ontwerp hebt, alleen te weinig ruimte hebt om je boodschap goed over te kunnen brengen. Dan is het overstappen naar een folder of een brochure beter. Kijk dus voordat je gaat beginnen met ontwerpen, eerst naar welk product het beste bij je plan past!

Don’t 3: Een rommelige indeling

Bij het maken van een marketingcampagne wil je mensen bereiken en overtuigen. Een valkuil kan zijn dat je te veel wilt delen en vertellen, waardoor de hoofdboodschap niet goed naar voren komt. Dit is natuurlijk niet de bedoeling. Probeer daarom de hoofdboodschap centraal te houden en het verder rustig aan te kleden met een leuk ontwerp of extra informatie. Hierdoor is de boodschap duidelijk voor een potentiële klant en dat is precies wat jij wil!

Don’t 4: Alleen opsomming over werkzaamheden

Om te beginnen is een simpele en zakelijke opsomming van wat jij doet, vaak niet heel effectief. Dit spreekt over het algemeen niet echt aan bij de mensen om actie te ondernemen. Hoe je dit anders kunt doen is door je potentiële klanten een "oplossing" te geven voor hun probleem. Benoem bijvoorbeeld niet op je flyer dat je kunt printen en drukken. Maar breng het enthousiast door te zeggen: ‘Bij Flyerzone nemen wij het printen van jouw drukwerk over door middel van de beste machines en de scherpste prijzen!'

Don’t 5: Tekst te groot of te klein maken

Denk goed na over de grootte van je tekst. Te groot maakt het lezen onprettig en het neemt veel ruimte van je ontwerp in. Maar te klein is ook niet goed. Als je een poster wilt laten drukken en ergens op wilt hangen, moet de tekst wel te lezen zijn. Een poster kies je voornamelijk zodat mensen op een klein afstandje het alsnog kunnen lezen. Bij het plaatsen van kleine letters op je ontwerp, wordt dit dus moeilijker voor voorbijgangers. Hetzelfde werkt bij een flyer. Als je hierop een te groot lettertype plaatst, word je flyer een stuk minder mooi en praktisch. Pas daarom het lettertype goed aan op het formaat van je drukwerk.

10 donts intro

Don’t 6: Witte randen

Snijranden zijn altijd cruciaal bij het aanleveren van je drukwerk. Na het drukken van je ontwerp wordt het altijd nog bijgesneden. Hierdoor krijg je het op jouw gewenst formaat en zorgen ze dat het er strak uit ziet. Door je ontwerp door te laten lopen in je afloop, voorkom je witte randen in je drukwerk. Dit is dan ook belangrijk om op te letten omdat kleine witte randen onprofessioneel lijken. Door je stijl en kleuren dus door te laten lopen in de afloop voorkom je dit.

Don’t 7: Tegen de rand aan plaatsen

Bij het laten drukken van je drukwerk, moet je je eigen ontwerp aanleveren. Hierbij zijn twee dingen waar je rekening mee moet houden. Dit zijn de afloop en veiligheidsmarge. De afloop hebben we hiervoor besproken maar de veiligheidsmarge kunnen we ook niet vergeten. De veiligheidsmarge houdt in dat het niet zeker is of die rand word weggesneden maar dat de kans er wel is dat dit gebeurt. Let hierdoor dus goed op dat je belangrijke tekst niet over of dicht tegen deze rand aanplaatst. Dit resulteert in dat de tekst kan worden afgesneden of dat het erg op de rand zit, wat ook niet mooi is. Hieronder laten we een voorbeeld zien wat er dus kan gebeuren.

10 donts intro


Don’t 8: Slechte kwaliteit aanleveren

Bij het verspreiden van drukwerk, wil je professioneel overkomen richting je potentiële klanten. Kwaliteit is hierbij erg belangrijk. Verschillende soorten materialen hebben hier invloed op. Echter heb je dit zelf ook in de hand door je bestanden aan te leveren met een hoge dpi (dots per inch). Hoe hoger de dpi, hoe hoger de resolutie en hoe scherper het eindresultaat. Voor kleiner drukwerk (visitekaartjes en flyers) is dit 300 dpi. Omdat dit van dichterbij wordt bekeken, valt de resolutie eerder op. Posters en spandoeken worden vaak van wat verderaf gezien en dan is 150 meer dan voldoende.

Don’t 9: Drukwerk niet controleren

Na het printen van je drukwerk, kun je geen aanpassingen meer maken. Neem voor het definitief laten drukken dus goed de tijd om je ontwerp te controleren. Neem even lekker een lange pauze. Even een kopje koffie drinken of lekker wat anders doen, zodat je na een tijdje met een frisse kijk er weer doorheen kunt lezen. Laat ook een collega het extra doornemen! Dit voorkomt fouten over het hoofd zien en zorg je voor je eigen perfecte en foutloze drukwerk.

Don’t 10: Verspreiden op de verkeerde plekken

Zodra je drukwerk af is, kun je beginnen met het verspreiden. Dit kun je doen door zelf te gaan flyeren of het als direct mailing te versturen. Let hierbij wel op hoe en waar je dit wilt doen. Stel je hebt een eigen tuinbedrijf en je wilt flyers verspreiden om potentiële klanten aan te spreken, dan is het niet slim om naar een appartementencomplex te gaan. Het grootste gedeelte daarbij heeft geen tuin en heeft dus niks aan je flyer. Let dus goed op welke mensen je wilt bereiken en wie je doelgroep is.

Begin daarom nu met je ontwerp en houd deze blog er naast om deze fouten dus niet te maken! Bij Flyerzone kun je kiezen uit een groot en divers assortiment. Kijk dus lekker rond en zoek het product dat perfect past bij jouw plan en boodschap!

 

Reacties