De beste manieren om flyers te verspreiden
Flyers verspreiden is minstens zo belangrijk als het ontwerpen en drukken ervan. Heb je je bedrukte flyers in huis? Dan begint het eigenlijk pas. Je wilt natuurlijk dat ze bij zoveel mogelijk potentiële klanten terechtkomen. Maar hoe pak je dat slim aan? Wij geven een paar handige tips. Welke methode past het beste bij jou? Ontdek hier de meest effectieve manieren om flyers te verspreiden.
Doelgroep bepalen bij flyers verspreiden
Flyers verspreiden begint met het bepalen van je doelgroep. Net als bij het ontwerpen van een bedrukte flyer, is het belangrijk om te weten op wie je je richt. Weet je wie de ontvanger moet zijn? Dan kun je veel gerichter, en dus effectiever, te werk gaan. Dat bespaart tijd, kosten en levert vaak meer resultaat op. Heb je een brede doelgroep? Dan is focussen misschien niet nodig, maar kun je je flyers verspreiden over een groter publiek en alsnog de juiste mensen bereiken.
Waar bevindt je doelgroep zich?
Om effectief te flyeren, is het belangrijk om te weten waar je doelgroep zich bevindt. Je hoeft dit niet tot op de meter nauwkeurig te bepalen, maar hoe beter je hun locaties inschat, hoe gerichter je jouw flyers kunt verspreiden. Richt je je bijvoorbeeld op jongeren? Dan zijn omgevingen rondom scholen, sportclubs of skateparken interessant. Let wel altijd goed op waar je wel en geen flyers mag neerleggen.
Heb je een bredere doelgroep? Dan zijn locaties met veel voetverkeer, zoals winkelcentra en supermarkten, ideaal. Daar tref je dagelijks een mix van leeftijden, interesses en achtergronden. Zeker voor algemene acties of aanbiedingen zijn dit uitstekende plekken om je flyers te verspreiden en een breed publiek te bereiken.
Hoe kun je flyers verspreiden?
Je hebt je promotiemateriaal laten ontwerpen en drukken, en als het goed is, weet je inmiddels ook wie je doelgroep is en waar je die kunt vinden. Dan is het tijd voor de volgende stap: het verspreiden van je flyers. Hoe je dat doet, bepaalt in grote mate of je boodschap ook echt aankomt. Flyers verspreiden lijkt eenvoudig, maar de juiste methode kiezen kan het verschil maken tussen weggegooid drukwerk en effectieve aandacht. Afhankelijk van je doelgroep, doel en budget zijn er verschillende manieren om je boodschap onder de juiste mensen te krijgen. We lichten vier populaire en effectieve manieren toe.
1. Flyeren op locatie
De meest traditionele manier van het flyers verspreiden, is het ‘ouderwets’ flyeren. Met andere woorden: het zelf uitdelen aan mensen. Deze directe aanpak heeft als voordeel dat je mensen face-to-face bereikt, wat het contact persoonlijker maakt. Je kunt kort uitleg geven of vragen beantwoorden, waardoor de boodschap beter blijft hangen. Zeker op drukke plekken, zoals winkelstraten of beurzen, kan flyeren nog altijd zeer effectief zijn.
2. Flyers laten versturen
Een andere optie is om je flyers via de post te verspreiden. Je hebt hierin meerdere keuzes:
- Los versturen in een specifiek postcodegebied
- Meezenden met een huis-aan-huiskrant
- Verspreiden via een folderpakket
Vooral de laatste twee zijn populair vanwege de lage kosten per stuk. Voor een relatief klein bedrag bereik je een ontzettend grote groep mensen. En doordat je kunt filteren op postcodegebied heb je zelf ook nog enigszins grip op wie het promotiemateriaal ontvangt
Tip: houd bij het versturen rekening met het gewicht. De gekozen papiersoort heeft hier veel invloed op. Een zwaardere papiersoort oogt luxer en voelt steviger aan, maar kan de verzendkosten verhogen. Zorg dus dat je vooraf een compleet beeld hebt van de totale kosten, zodat je niet voor verrassingen komt te staan.
3. Gericht versturen op adres
Wil je jouw flyers verspreiden naar een specifieke doelgroep? Dan is gericht versturen ideaal. Dit kan bijvoorbeeld met een eigen klantenbestand of een adressenlijst op maat, opgevraagd via de Kamer van Koophandel. Zo voorkom je verspilling en spreek je direct de juiste mensen aan, met een boodschap die beter aansluit bij hun interesses.
4. Verspreiden via zakelijke partners
Een creatieve én effectieve manier van flyers verspreiden is via bedrijven die dezelfde doelgroep bedienen. Denk aan partners buiten je directe concurrentie: een sportschool voor een voedingscoach, of een hotel voor lokale attracties. Denk aan displays in een lobby, toonbank of wachtruimte. Zo profiteer je van elkaars netwerk en versterk je elkaars zichtbaarheid, een win-win voor beide partijen.
Wanneer kun je het beste flyers verspreiden?
De timing van flyers verspreiden is minstens zo belangrijk als de inhoud zelf. Verspreid je ze te vroeg, dan raakt je boodschap mogelijk ondergesneeuwd of vergeten. Ben je te laat, dan mis je het moment en daarmee potentiële klanten. Denk daarom goed na over het ideale moment om je promotiemateriaal onder de aandacht te brengen.
Voor een evenement of feest is het aan te raden om ruim op tijd je flyer te verspreiden, zodat mensen het kunnen inplannen. Acties of aanbiedingen waarbij minder voorbereiding nodig is, kun je korter van tevoren communiceren. Als je verwacht dat je doelgroep ergens op een specifieke dag of tijd aanwezig moet zijn, zorg dan dat je flyer ruim vooraf op hun radar staat.
Er is geen universeel perfecte timing. Het hangt af van je doel, je boodschap en het gedrag van je doelgroep. Vraag jezelf af: wat verwacht ik van de ontvanger en hoeveel tijd hebben ze nodig om daar iets mee te doen?
Succesvol aan de slag met flyers verspreiden
Een goede flyer valt of staat met een doordachte verspreiding: je doelgroep kennen, het juiste moment kiezen en een methode gebruiken die past bij je doel. Bij Flyerzone laat je eenvoudig en snel je promotiemateriaal bedrukken, zodat je goed voorbereid aan de slag kunt met flyers verspreiden.
Wij raken niet uitgepraat